7 dagen lang letten op gezond eten en drinken

De eerste serie 7 dagen lang… op weg naar meer gezondheid en geluk. Deze week: gezond eten en drinken. 

how to.... live a healthier & happier life part one: health food

eieren

Vroeger at ik iedere zondagavond een ei. Rauw. Geklutst met appelmoes. Anders luste ik geen eieren. Nooit ziek van geworden gelukkig... . De komende week vertel ik je iedere dag over supergezond eten dat niet in je voorraadkast mag ontbreken. Dag 1, je raadt het al, het ei!

Eieren zijn mega gezond voor je omdat ze:
* heel veel goede eiwitten bevatten en eiwitten zijn weer onmisbare bouwstoffen voor letterlijk iedere cel in je lichaam: je geheugen, je darmwerking, je huid, alles vaart wel bij goede eiwitten
* vitamine A, B12, foliumzuur en D, ijzer, zink, selenium, choline, omega 3 en anti-oxidanten bevatten (beschermen allemaal tegen ziektes als hersenbloeding, alzheimer en hart- en vaatziekten én zijn vaak te weinig in je cellen aanwezig)
* helpen je cholesterolwaarden gezond te houden
* je hormoonspiegels gezond houden, zeker als je last hebt van stress of herstellende bent van een burn-out Ik raad in de voedingsanalyses die ik maak aan om iedere dag tenminste één ei te eten. Kies wel liefst voor biologische eieren. Overigens kijk ik daarbij ook naar jouw specifieke wensen en klachten en een gevarieerd en gebalanceerd eetpatroon.

water

Dag 2 van de 7 dagen over eten dat onmisbaar voor je gezondheid is. Vandaag geen eten maar drinken! Water. De rest komt later zou mijn man zeggen.. Hij kent mij namelijk alleen maar met een fles of glas water. Ik ben een wateraddict. Vind water ook oprecht heel erg lekker. Gezond eten is belangrijk, voldoende schoon water drinken is nog belangrijker. Je hebt ca. 30 ml. per kilo lichaamsgewicht per dag nodig, dus weeg je 65 kg dan drink je ca. 2 liter per dag. We bestaan immers voor 3/4 uit water. Alle cellen in je lijf hebben water nodig. Het ultieme signaal dat je te weinig drinkt... is nooit dorst hebben!

* drink niet té veel, anders spoel je mineralen en andere voedingsstoffen weg
* drink je water niet te koud, dat is minder goed voor je maag en darmen
* drink het liefst een half uur voor of juist na je eten, om je spijsvertering haar werk te laten doen (je kunt beter je maagsap niet te veel verdunnen)
* het is gezonder voor je om een beetje te ‘bulken’ en niet de hele dag door te drinken, dit heeft te maken met het anders continu activeren van je immuunsysteem
* vind je gewoon water saai, voeg dan muntblaadjes, fruit etc. toe

groene koolhydraten

Dag 3 van de 7 dagen over eten dat onmisbaar voor je gezondheid is. Vandaag: groene koolhydraten! Wat zijn (groene) koolhydraten? Koolhydraten kennen we als suikers, zetmeel (brood, pasta, rijst) en vezels (groente en fruit). Ook wel witte, beige en groene koolhydraten genoemd. Koolhydraten zijn net als vetten en eiwitten een hoofdbestanddeel van ons eten. We hebben ze nodig! Want ze geven je brandstof, energie. Ze beïnvloeden je bloedsuikerspiegel. Het is goed voor je lijf om een stabiele bloedsuikerspiegel te houden, o.a. voor continue energie, een gelijkmatig humeur en het voorkomen van diabetes 2.

Probeer daarom: * witte koolhydraten te vermijden
* beige koolhydraten te beperken en altijd de volkoren vorm te kiezen
* onbeperkt groene koolhydraten te eten: probeer tenminste twee maaltijden per dag groente toe te voegen en liefst de helft van je bord
* zoveel mogelijk in kleur en soort groente te variëren
* zoveel mogelijk de groentes van het seizoen te eten
* voor vers en onbewerkte en liefst biologische groente te kiezen
* liever een stuk fruit dan een glas vruchtensap, omdat het laatste je bloedsuiker enorm snel laat stijgen en weer dalen vanwege de grote hoeveelheid suiker en kleine hoeveelheid vezels

vis

Dag 4 van eten dat erg gezond voor je is: (vette) vis! Vis is gezond vanwege de omega 3 vetzuren die ontstekingsremmend werken in je lijf. Als je weet dat bijna alle ziektes te maken hebben met ontstekingen, dan is omega 3 een belangrijk preventief medicijn. Onder andere hart- en vaatziekten, ziekte van crohn en ADD/ADHD kunnen zeer gunstig door omega 3 worden beïnvloed.
Let op:
* waar komt de vis vandaan (milieu en schadelijke stoffen)
* 1-2 x in de week is gezond
* vette vis zoals zalm, haring, sardientjes zijn het beste
* houd je, net als ik, niet zo van vis, zorg dan voor andere bronnen van omega 3 zoals chiazaad, lijnzaad, hennepzaad, walnoten, spruiten of bijvoorbeeld algenolie óf zorg voor een hoogwaardig supplement met visolie, krillolie of algenolie.

zaden, noten en pitten

Dag 5 van de serie 7 dagen gezond eten: zaden, pitten en noten. Dit zijn zo ongeveer de beste leveranciers van gezonde vetten (omega-3 en omega-6). Verder bevatten ze voedingsvezels en eiwitten. Als bonus tref je ook nog een rij vitaminen en mineralen aan waaronder magnesium, foliumzuur, koper, zink, kalium en vitamine E.
Let op:
* kies de ongebakken en ongezouten varianten
* probeer iedere dag een handje noten en zaden te eten, toegevoegd aan je maaltijd, of zo als tussendoortje
* varieer
* probeer eens je eigen granola te maken van noten, zaden en pitten een half uurtje in de oven op 130 graden te roosteren (schep er kokosolie doorheen en bijvoorbeeld een beetje cacao of kaneel, halverwege goed omscheppen)

fruit

Dag 6 van de onmisbare gezonde voeding: fruit! Ik moet wel onmiddellijk denken aan mijn honden hierbij. Gek op appel, peer, blauwe bessen etc. Ik kan geen fruit pakken of er zit er een hond bij me en me smekend aan te kijken. Caring = sharing in ons huis.

Fruit is mega gezond voor jou, omdat:
* boordevol vitamines en mineralen zit
* het veel vezels bevat (heel erg goed voor gezonde darmen)
* relatief weinig calorieën bevat en veel verzadiging geeft
* het de kans op hart- en vaatziekten, diabetes en kanker verkleint
Probeer daarom:
* 2-3 stuks fruit per dag te eten
* het seizoen te volgen
* te variëren in keuze
* biologisch en anders geschild of heel goed geboend te eten

kiemen

Dag 7 van de gezond eten reeks: kiemen! Dit zal niet zo snel in je boodschappenkar liggen. Maar probeer het eens!
Kiemgroenten bevatten grote hoeveelheden antioxidanten, vitaminen, mineralen, eiwitten, enzymen, vezels en de nucleïnezuren DNA en RNA. Deze zijn onder meer nodig voor celgroei en herstel. Daarnaast versterken ze het immuunsysteem, waardoor de kans op bijvoorbeeld verkoudheid, griep en andere aandoeningen vermindert.
Tips voor het eten van kiemen:
* Probeer bij elke lunch groente en/of kiemen te eten door deze toe te voegen aan salade of belegde boterham
* Wissel af in soort kiemen

Add A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.