burn-out

stress

Stress is in de basis onschuldig. Sterker nog, stress dient een belangrijk doel. Namelijk om jou alerter en scherper te maken als de situatie er om vraagt. Denk bijvoorbeeld aan het intrappen van je rempedaal van je auto, als er voor je plotseling iemand oversteekt. Of een schepje er boven op doen om een deadline te halen op je werk. Je lijf ervaart dan even een dreiging, gevaar. Alsof je oog-in-oog staat met een gevaarlijk dier. Fysiek betekent dit, dat alles in jou zich opmaakt om te vechten of te vluchten (in actie komen). Of om te bevriezen (even helemaal niks te kunnen). En dus zijn bijvoorbeeld eten en slapen even niet relevant. En worden ook veel processen in je lijf onderdrukt. Zoals pijn voelen. En de bescherming tegen virussen. Verder verandert je bloedsomloop en je ademhaling, net als je spijsvertering. Want alles in je lijf is gericht op je spieren (kunnen rennen). Zodra het gevaar geweken is, ontspan je weer. Niets aan de hand.

Als je echter te vaak en te lang onder stress staat en niet voldoende herstelt, ervaart je lijf continu gevaar. En het maakt totaal niet uit of deze spanning komt door slecht slapen, ongezond eten, piekeren, ruzie met je baas, een volle thuis-agenda of je werk niet goed aankunnen. Stress = stress. En langdurige en ononderbroken stress kan een hele serie aan (vage) klachten geven. Zoals bijvoorbeeld:

  • hoofdpijn
  • spierpijn
  • darmkrampen
  • verkoudheden (langdurig)
  • kouwelijkheid of juist veel zweten
  • het hebben van een kort lontje
  • cynisch reageren
  • je lusteloos voelen
  • piekeren
  • geen zin hebben om andere mensen te spreken of te zien

In eerste instantie kan er een periode van overspannenheid ontstaan. Als deze klachten 6 maanden of langer aanhouden, spreken artsen van een burn-out. Het verschil zit in de duur en de intensiteit van de klachten. Bij een overspannenheid ben je er eerder bij en is sneller herstel vaak mogelijk.

voor wie

Dit coaching programma is geschikt voor jou, als jij last hebt van stress-, overspannenheids- of burn-out-klachten. Het unieke van dit programma, is dat we ALLE aspecten van je niet fit en goed voelen aanpakken. Dus zowel de mentale kant van jouw klachten, als de lichamelijke kant. Denk bijvoorbeeld aan minder piekeren, je reactie op stressgevers de baas worden en zorgen voor rust in je hoofd. Aan de afweging of jij in je werk en dagelijkse leven wel de dingen doet die écht bij jou passen. Maar ook aan eten dat je helpt herstellen van stressklachten en weer lekker kunnen slapen en ontspannen. Zodat jij een blijvend resultaat bereikt. En dus ook veel fitter en gelukkiger wordt. Voortaan kan jij veel beter met stress omgaan. Want jij weet precies weet wat je moet doen, denken en laten. Je gaat rust en ruimte ervaren. Voor altijd. 

N.B. Laat een diagnose vooral door een arts stellen. Dit om te voorkomen dat er dingen die om een medische behandeling vragen, onopgemerkt blijven. 

waar

De personal coaching is bij mij in de praktijk in Hagestein (Utrecht), via skype of op locatie (samen afstemmen). Als het onderwerp zich daartoe leent, gaan we samen wandelen. Zeg het maar! Bij voorkeur doe ik de intake voor de integrale vitaliteitscheck “live” bij mij in de praktijk, zodat ik een aantal metingen kan doen. 

hoe 

Een herstelprogramma is maatwerk. Dit geldt voor de duur, de intensiteit en de inhoud. Toch zijn er bij iedere burn-out een aantal fasen die van belang zijn te doorlopen. Om duurzaam te herstellen. Een niet alleen uit te rusten of aan je conditie te werken. Dit zijn in mijn programma:

1. intake, testen en start herstel
2. uitrusten & herstellen
3. analyseren & veranderen 
4. reïntegreren 

gratis kennismaking 

Om goed met elkaar te kunnen werken, is het erg belangrijk om een wederzijdse klik te voelen. Ik plan dan ook graag een oriënterende afspraak in waarin we kennis kunnen maken. Na dit gesprek spreken we af of en hoe we verder gaan. 

eerste hulp bij stress- en burn-out-klachten 

In het eerste coachgesprek van 60 minuten geef ik jou ‘eerste hulp bij stress en burn-out’. Hiermee help ik je op weg met de eerste noodzakelijke stappen op weg naar herstel van burn-out en/of vermindering van jouw stressklachten. Maar zo ga jij weer lekker slapen, je minder zorgen maken en er gewoon op vertrouwen dat het weer goed komt met je. Ik help je goed voor jezelf te zorgen! We houden ons in deze fase nog niet bezig met het waarom en hoe nu verder. 

Je krijgt van mij ook een werkboek met een intake formulier en integrale vitaliteitscheck. Dit vul je dan voor ons volgende gesprek in. 

integrale vitaliteitscheck en analyse

Vóór dit gesprek, vul je thuis het intake formulier,  en de integrale vitaliteitscheck in. En stuurt deze aan mij terug. Duur van deze tweede afspraak is 90 minuten. We bespreken hierin de uitgebreide intake en integrale vitaliteitscheck, om inzicht te krijgen in jouw wensen en de dingen waar je tegenaan loopt. Wat veroorzaakt jouw klachten?  We sporen deze oorzaken op en gaan juist daarmee aan de slag.  

Voor ons volgende gesprek vul je de vragenlijst van de leefstijl- en voedingsanalyse en de neurotransmitter-test in. 

jouw leefstijl- en voedingsanalyse 

We bespreken de leefstijl- en voedingsanalyse die ik voor jou heb opgesteld en de adviezen waarmee je aan de slag kan. Deze adviezen zijn bedoeld om jou een gezonde basis op het gebied van voeding, bewegen, spanning/ontspanning en slapen te geven. Dit is een wereld van verschil als je stress ervaart in je leven. 

Op basis van de vragenlijst neurotransmitters, hebben we meer inzicht in deze signaalstofjes gekregen. Neurotransmitters zorgen in je lichaam voor goed wakker worden en juist slapen en ontspannen, je blij voelen etc. Bij klachten zoals stress, depressie, angst en onrust, raakt de aanmaak en de balans van deze signaalstofjes verstoord.

In de leefstijl- en voedingsanalyse heb ik rekening gehouden met de uitkomsten van deze vragenlijst. Zodat we jouw herstel extra kunnen ondersteunen met specifieke voeding en supplementen. Het mag duidelijk zijn dat deze test absoluut niet bedoeld is als diagnose middel. Hiervoor verwijs ik je door naar jouw arts. Na 2-3 maanden herhalen we deze test om jouw vooruitgang te meten.

Duur van deze derde afspraak is 90 minuten. 

coachgesprekken analyseren & veranderen  

In onze coachgesprekken:

  • Werken we aan de oorzaken van jouw burn-out. Wat zijn voor jou exact de stressgevende situaties en factoren? Wat kan jij zelf leren om hier anders mee om te gaan en wat zijn dingen die je links “moet” laten liggen? We gaan met dit nieuwe gedrag aan de slag. 
  • Ook gaan we aan de slag met het verstevigen van je zelfbeeld en zelfvertrouwen. Als je (weer) weet wie je bent, waar je goed in bent en waar je blij van wordt (en waarvan niet), dan kan je veel betere keuzes maken.
  • We bespreken hoe jij reilt en zeilt met de adviezen uit de leefstijl- en voedingsanalyse.
  • Ik begeleid je  om activiteiten en/of werk stapsgewijs weer op te pakken.
  • We herhalen een aantal testen om jouw voortgang te meten.
  • De coachgesprekken duren 60 minuten. 

online support 

Thuis kan je terugvallen op online support. Ook kan je tussendoor extra informatie en coaching krijgen in de vorm van video’s, leeswerk, oefeningen en opdrachten. Mijn ervaring – en die van mijn klanten – is dat dit jouw proces versnelt en verdiept. 

vinger aan de pols

Als je eerder nog niet aan reïntegreren toe was, start je daar nu mee en werken we naar 100% fit. We overleggen welke ondersteuning daarbij nodig is. Kan dit op afstand via telefoon of e-mail of zijn er meer coachgesprekken nodig. 

wat levert het jou op

Als je je volledig inzet en meewerkt aan de opdrachten, kan je veel bereiken! Denk bijvoorbeeld aan de volgende dingen:

Weten:

  • wat je lijf nodig heeft om optimaal te presteren, zowel op het gebied van voeding, bewegen, ontspannen, slapen en zuurstof
  • wat stress precies is en doet in je lijf
  • wat bij jou voor extra stress zorgt
  • hoe je deze (extra) stress kunt voorkomen
  • hoe stress aanvoelt, voordat het te veel wordt
  • hoe je, als je stress voelt, dit kunt verminderen
  • hoe ontspanning voelt
  • hoe je een betere balans tussen inspanning en ontspanning kunt inplannen
  • wie jij bent, waar je goed in bent en waar je blij van wordt

Kunnen:

  • beter voor jezelf kiezen
  • echt in actie komen en je doelen behalen
  • meer jezelf zijn

Voelen:

  • gezonder
  • energieker
  • meer ontspannen
  • gelukkiger
  • meer zelfvertrouwen

wat investeer je

Na een oriënterend gesprek maak ik voor jou een programma en offerte. De kosten voor een traject kunnen vooralsnog niet bij de zorgverzekeraar gedeclareerd worden. Jouw werkgever vergoedt vaak een herstelprogramma of coaching als het gaat om burnout-behandeling, re-integratie, preventie of persoonlijke ontwikkeling. Vraag hier dus naar bij je werkgever. 

zeg jij ja

Boek dan hier meteen jouw gratis kennismakingsgesprek. Of neem contact met mij op via de contactpagina.

inschrijven voor nieuws over dit onderwerp?

ook interessant voor jou: een HRV Lifestyle Analyse

Een HRV Lifestyle Analyse van jouw hartritme is een heel mooi middel om inzicht te krijgen in je persoonlijke balans. Waar krijg jij energie van en waarvan word jij moe? Hoe herstel je, zowel overdag als tijdens je slaap? Deze analyse kan de vroege signalen van stress en werkdruk herkennen voordat er serieuze uitputting of burn-out plaats vindt, zodat er op tijd kan worden ingegrepen. 

De HRV (Heart Rate Variability) Lifestyle Analyse omvat een meting van jouw hartritme gedurende 3 dagen.  Je doet de meting met een klein apparaatje, de bodyguard. Met de hartslag variabiliteit meet je de toestand van je autonome zenuwstelsel: één van onze belangrijkste regelsystemen. Op deze manier kan van minuut tot minuut bepaald worden of je in de actieve stand staat (werken, sporten, etc.) of in de rust stand (slapen, ontspannen). Doordat het een meerdaagse meting is kun je zien hoe het met je balans is gesteld tijdens jouw dagelijkse leven. Tijdens de meting houd je online een logboek bij. 

Je krijgt een uitgebreid (Engelstalig) analyserapport waaruit onder andere blijkt hoeveel je herstelt, wat de kwaliteit van je herstel is en ook hoe actief/gestresst je bent gedurende de dag.  Ik geef jou standaard een persoonlijke toelichting van 20 minuten via telefoon/skype. 

Bekijk hier de video over het hoe en wat.  

Bestel in de winkel bij HRV Lifestyle Analyse

stress zelftest

Met de onderstaande zelftest van het ministerie van Sociale Zaken kan je een indicatie krijgen van jouw mate van werkstress. Het is geen diagnose, maar geeft een goede indicatie. Zoek hulp als je denkt de test te moeten doen, om het oplopen van stress te voorkomen. 

video ‘how stress affects your body’

Deze engelstalige video vertelt je wat er gebeurt in je lijf bij chronische stress.