Mindful Run

Als coach werk ik volgens de Mindful Run methode: bewegen in de buitenlucht zonder prestatiedruk in combinatie met ademhalingstechnieken en oefeningen op basis van mindfulness, yoga en NLP.  Gedurende het zes-wekelijkse (of langere) traject staan jij en jouw doel centraal. Het resultaat? In ieder geval meer energie en meer ontspanning. 

niet zweverig..

We gaan terug naar het hier en nu. Niet piekeren over gisteren of zorgen maken over morgen. Gewoon ervaren van wat je op het moment beleeft. Met je beide benen op de grond. Hierdoor kun jij je hoofd helemaal leegmaken. Door bijvoorbeeld te letten op wat je ziet en hoort,  raak je minder gefocust op je gedachten. En dat ontspant! Minder in je hoofd en meer vanuit je hart, het werkt bevrijdend. Dat ga je merken, in groepsverband of in de coaching.

neusademhaling, want je neus is ervoor gemaakt!

Ademhalen doen we als vanzelf. Bij Mindful Run proberen we, door deze aandacht te geven, onze ademhaling beter te benutten. Naast rustig ademen, leren we door de neus in- én uitademen. Ook tijdens het sporten. Want je neus is hiervoor gemaakt! Door heel rustig via je neus in- en uit te ademen, verbeter je de verhouding tussen melkzuur en zuurstof in je lijf. Hierdoor kunnen veel “vage”  gezondheidsklachten verminderen. Ook verzuren je spieren bijvoorbeeld minder snel. Zeker zorgt rustig via je neus ademen voor een lagere hartslag. En daardoor help je je lijf ontspannen. Met de neusademhaling heb je dus een super effectief middel tot je beschikking. Het kost niets, maar het levert je zó veel meer energie op. In het dagelijkse leven en tijdens inspanning. 

yoga voor meer stabiliteit en focus 

Binnen de Mindful Run methode doen we ook aan yoga. Hierdoor word je bewust van je lichaamshouding. Het zorgt er ook voor dat je je lichaam lekker kan ontspannen. Het is absoluut geen vereiste om lenig te zijn. Iedereen kan aan yoga doen! Yoga helpt ook je om je gedachten tot rust te laten komen. Dit helpt je weer om beter en dieper te slapen. Om sommige yogaoefeningen uit te kunnen voeren, heb je focus nodig en een rustige ademhaling nodig. Yoga, focus en ademhaling komen dus samen in de Mindful Run methode.

bewegen met plezier

De Mindful Run methode is niet alleen geschikt voor hardlopen. Maar kan bij vrijwel iedere vorm van bewegen, zoals wandelen of fietsen, worden gebruikt. Het gaat nooit om het volgen van schema’s of het verbeteren van tijden, maar om het bewegen met plezier en zonder prestatiedruk. En het bewust worden van de ervaring op zich. Je wordt je bewust van jezelf, let op je ademhaling en leert te luisteren naar je lichaam. Dit zorgt er voor dat je het bewegen leuk gaat vinden. Je leert je eigen grenzen goed kennen, waardoor er minder kans op blessures is. En het helpt je heel goed om in je dagelijkse bezigheden ook beter op je grenzen te letten. 

buiten

Om het effect van de Mindful Run methode te versterken, bewegen we in een rustgevende en groene omgeving. Bewegen in de buitenlucht, maakt dat je je los kunt maken van vaste denkpatronen en gewoontes. Geniet van de natuur, terwijl je leert focussen op je ademhaling en het ‘hier en nu’.

nieuwsgierig wat Mindful Run voor jou kan doen?

Wil je ook op individuele basis of in een groep bewegen volgens de Mindful Run methode? Neem dan contact met mij op!

buiten in balans

Kies voor coaching in de natuur met 'buiten in balans'

buiten in balans in groepsverband

Geef je nu op voor de cursus Mindful Run of Walk!