test hoogsensitiviteit

Jij weet of vermoedt dat je hoogsensitief bent. Omdat je meer dan anderen last lijkt te hebben van drukte of bijvoorbeeld omdat je mensen heel goed aanvoelt. De test van psychologie magazine is één van de testen die je online kan doen om je een indruk te geven. De site van dé hsp-deskundige Elaine Aron bevat ook testen en heel veel extra informatie.

nog even in het kort meer over hoogsensitiviteit (hsp)

Als je een hoogsensitief persoon (hsp) bent, neem je meer prikkels waar en ben je ook langer en meer met deze prikkels bezig in je hoofd. Je kunt hierdoor meer moeite hebben met drukte, werkstress, slecht nieuws of nare beelden, aanrakingen, geluiden etc. Dat kan lastig zijn. Het positieve is, dat je intens kan genieten van bijvoorbeeld kunst, muziek en goed zorgen voor anderen.

je bent aangeboren anders

Hoogsensitiviteit is geen aanstellerij. Het verschil in het opvangen van en omgaan met prikkels is door middel van wetenschappelijk onderzoek aangetoond. De schatting is dat ca. 15-20% van de mensen in meer of mindere mate hsp is en hiermee geboren is. Het is geen afwijking, maar gewoon een onderdeel van je persoonlijkheid.

het risico van hoogsensitiviteit: overprikkeling

Doordat je als hsp’s meer prikkels waarneemt en deze diepgaander verwerkt, heb je meer behoefte aan hersteltijd om alles te laten bezinken. Anders raak je snel overprikkeld. Dit is hetzelfde gevoel als gestrest zijn.

klachten van overprikkeling bij hoogsensitiviteit:

  • lichamelijke onrust
  • lichamelijke klachten zoals hoofdpijn en buikpijn
  • niet meer helder kunnen denken
  • overdreven emotioneel
  • ergernis
  • snel uitvallen tegen mensen
  • snel huilen
  • snel aangevallen voelen
  • impulsief gedrag
  • hoofd- en bijzaken niet meer kunnen onderscheiden
  • overgevoeligheid voor kritiek
  • negatieve gedachten
  • piekeren 

oplossing bij en tegen overprikkeling: de noodrem

Aan de noodrem trekken en een time-out nemen helpt bij het gevoel van ‘te veel’. Dit kan je doen door bijvoorbeeld:

  • even letterlijk een time-out nemen en de situatie verlaten (wandeling, naar de wc, thee halen etc.)
  • je gedachten op te schrijven
  • sporten
  • iets doen wat je een goed gevoel geeft
  • oordopjes in en/of op een rustige plek gaan zitten
  • rustig door je neus in- en uitademen en focussen op deze ademhaling

hsp en burn-out

Naar schatting scoort circa 50% van de mensen met een burn-out  hoog tot zeer hoog op hoogsensitiviteit. Logisch als je ziet dat te veel stress en overprikkeling in elkaar overlopen. Als je hoogsensitief bent, heb je een hoger risico om burn-out te raken en duurt het vaak ook langer voordat je hersteld bent. Dus is het extra belangrijk om heel goed voor jezelf te zorgen! Ben je burn-out, lees dan meer over het herstel.

leefregels hoogsensitief persoon

  1. Accepteer dat je bent wie je bent. Dit begint met (h)erkenning, weten en begrijpen hoe jij in elkaar steekt. En daar rekening mee te houden.
  2. Om daarna vooral ook te focussen op de mooie kanten van sensitiviteit. Zoals een oog voor detail, analytisch vermogen, oog voor kansen, mensen verbinden, goed in relaties.
  3. Benut je voelsprieten en loop voor de troepen uit. Wat jij als eerste al ziet en voelt, klopt vaak. Hsp’s gaven bijvoorbeeld meteen al aan dat kantoortuinen niet fijn werkten, nu is dit ook uit grootschalig onderzoek gebleken.
  4. Gebruik je inlevingsvermogen en empathie als voordeel in je werk en relaties
  5. Rust en harmonie laten je bloeien, je kan dan zelfs meer dan je niet hsp-collega. Zorg dus voor een fijne werkplek en een takenpakket dat jou past. Werken als zelfstandige zou perfect kunnen werken voor je.
  6. Gelukkig ben je anders, maar zorg altijd voor een gelijkwaardige relatie met anderen. Je mag geen voorkeurspositie claimen.
  7. Bewaak je grenzen met verve, goed voor jezelf zorgen is voor iedereen belangrijk maar grenzen overschrijden geeft jou meer last en klachten.
  8. Loop er niet mee te koop. Niet iedereen heeft er begrip voor. Vraag wel aandacht voor dat je even een moment voor jezelf nodig hebt. Of een avondje rust.
Bron: boeken en website van Elaine Aron

buiten in balans

Kies voor coaching in de natuur met 'buiten in balans'

binnen in balans

Coaching in mijn praktijk of online met 'binnen in balans'

buiten in balans in groepsverband

Geef je nu op voor de cursus Mindful Run of Walk!