ja, ik ben hoogsensitief

“Wat je nu vertelt, vind ik echt onzin!” roept ze me toe vanuit de zaal. Daar sta ik dan. Mijn eerste workshop. Zenuwachtig. Was al begonnen met een apple die ik niet aan de praat kreeg. Omdat  er in die hele stapel met kabels en aansluitingen niks lag dat paste. Daardoor kwartier tijd verprutst. Maakte nog een grap dat een pauze best even lekker was. Maar niemand lachte…

Ik heb het overleefd. Zelfs de dame die het nogal hartgrondig oneens met me was. Toch had ik er thuis nog behoorlijk last van. In bed ’s nachts beleefde ik alles opnieuw en vroeg me af wat ik allemaal goed en vooral NIET goed had gedaan. Begon te piekeren. Zo bleef ik er nog een paar dagen echt mee in de weer in mijn hoofd.

Mijn man had dezelfde avond al geroepen, dat ik het meteen achter me moest laten. En een schild moest opbouwen. Mooi advies. Maar dat schild heb ik niet. Ik ben hoogsensitief. 

Een beetje aanstellerij leek me dit altijd. Hoogsensitief. Net zoiets als hoogbegaafd, of dyslectisch alleen als het je meer tijd voor een proefwerk oplevert… Maar sinds ik coach ben en regelmatig met mensen werk die hoogsensitief zijn, is het één en al herkenning…… Bij vrijwel alles wat ik hoor denk ik: dat (her)ken ik. Oh ja, dat heb ik ook….. Last van harde geluiden. Na een concert nog twee dagen moe en een suizend hoofd. Na een lange reis drie dagen draaierig en ziek. De radio die uit moet na een drukke dag. Een enge film die zo onder mijn huid kruipt, dat ik er dagen last van houd. Gevoelig voor kritiek. Moe van mensenmassa’s en verhalen. En zo kan ik nog wel even doorgaan. En ja, ook ik ben burn-out geweest (50% van de burn-out-ers scoort hoog op HSP). 

Maar alle toffe dingen van hoogsensitief zijn, ken ik ook. Goed verbinding kunnen maken en me kunnen inleven. Aanvoelen wat de ander nodig heeft. Creatief zijn. 

Vermoed jij dat je hoogsensitief bent? De test van psychologie magazine is één van de testen die je online kan doen om je een indruk te geven. De site van hsp-deskundige Elaine Aron bevat ook testen en heel veel extra informatie. Als je een hoogsensitief persoon (hsp) bent, neem je meer prikkels waar en ben je ook langer en meer met deze prikkels bezig in je hoofd. Je kunt hierdoor meer moeite hebben met drukte, werkstress, slecht nieuws of nare beelden, aanrakingen, geluiden etc. Dat kan lastig zijn. Het positieve is, dat je intens kan genieten van bijvoorbeeld kunst, muziek en goed zorgen voor anderen.

Hoogsensitiviteit is dus GEEN aanstellerij. Het verschil in het opvangen van en omgaan met prikkels is door middel van wetenschappelijk onderzoek aangetoond. De schatting is dat ca. 15-20% van de mensen in meer of mindere mate hsp is en hiermee geboren is. Het is dus geen afwijking, maar gewoon een onderdeel van je persoonlijkheid.

Doordat je als hsp’s meer prikkels waarneemt en deze diepgaander verwerkt, heb je meer behoefte aan hersteltijd om alles te laten bezinken. Anders raak je snel overprikkeld. Dit is hetzelfde gevoel als gestrest zijn. Klachten die je kunt ervaren zijn:

  • lichamelijke onrust
  • lichamelijke klachten zoals hoofdpijn en buikpijn
  • niet meer helder kunnen denken
  • overdreven emotioneel
  • ergernis
  • snel uitvallen tegen mensen
  • snel huilen
  • snel aangevallen voelen
  • impulsief gedrag
  • hoofd- en bijzaken niet meer kunnen onderscheiden
  • overgevoeligheid voor kritiek
  • negatieve gedachten
  • piekeren 

Aan de noodrem trekken en een time-out nemen helpt bij het gevoel van ‘te veel’. Dit kan je doen door bijvoorbeeld:

  • even letterlijk een time-out nemen en de situatie verlaten (wandeling, naar de wc, thee halen etc.)
  • je gedachten op te schrijven
  • sporten
  • iets doen wat je een goed gevoel geeft
  • oordopjes in en/of op een rustige plek gaan zitten
  • rustig door je neus in- en uitademen en focussen op deze ademhaling

Leefregels die jou en mij kunnen helpen zijn:

  1. Accepteer dat je bent wie je bent. Dit begint met (h)erkenning, weten en begrijpen hoe jij in elkaar steekt. En daar rekening mee te houden.

  2. Om daarna vooral ook te focussen op de mooie kanten van sensitiviteit. Zoals een oog voor detail, analytisch vermogen, oog voor kansen, mensen verbinden, goed in relaties.
  3. Benut je voelsprieten en loop voor de troepen uit. Wat jij als eerste al ziet en voelt, klopt vaak. Hsp’s gaven bijvoorbeeld meteen al aan dat kantoortuinen niet fijn werkten, nu is dit ook uit grootschalig onderzoek gebleken.
  4. Gebruik je inlevingsvermogen en empathie als voordeel in je werk en relaties
  5. Rust en harmonie laten je bloeien, je kan dan zelfs meer dan je niet hsp-collega. Zorg dus voor een fijne werkplek en een takenpakket dat jou past. Werken als zelfstandige zou perfect kunnen werken voor je.
  6. Gelukkig ben je anders, maar zorg altijd voor een gelijkwaardige relatie met anderen. Je mag geen voorkeurspositie claimen.
  7. Bewaak je grenzen met verve, goed voor jezelf zorgen is voor iedereen belangrijk maar grenzen overschrijden geeft jou meer last en klachten.
  8. Loop er niet mee te koop. Niet iedereen heeft er begrip voor. Vraag wel aandacht voor dat je even een moment voor jezelf nodig hebt. Of een avondje rust.

Bron: boeken en website van Elaine Aron

Add A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.