koud douchen challenge

 

Iehhhh…!!!! Mijn zus en ik gillen het uit. We staan onder de warme douche en mijn moeder gooit een grote kop ijskoud water over ons heen. Gemeen vonden wij dat. Maar ook wel spannend. Zou ze het doen? En wanneer? Ze zei dat het goed was voor onze weerstand en longen. Daar hadden we niets mee natuurlijk…. Deze herinnering uit mijn kinderjaren komt boven, als ik lees over de 20 dagen koud douchen challenge van De Leefstijl Academie. Waarmee ze ons lezers willen stimuleren dit uit te proberen. Ik zoek contact met organisator Cynthia en ik mag de strippenkaart gebruiken (onder de knop onderaan deze blog).

hoofdpijn

Zelf douche ik al een aantal maanden ijskoud na. Ik was gaan googelen op effect koud water, nadat ik had gemerkt dat het zwemmen in koud natuurwater mij hielp tegen hoofdpijn. Even lekker onderduiken en letterlijk de pijn van me afspoelen. Moest iets te maken hebben met samenknijpende en weer ontspannende bloedvaten dacht ik. Ik kon er niet echt iets over vinden. Maar wat werkt, werkt. Wel vond ik artikelen over de positieve effecten van koud (na)douchen. Mijn mond viel open. Waarom doet niet iedereen dit? Zo simpel, het kost niets en het levert alleen maar voordelen op. Ga er maar voor zitten. Koud (na)douchen kan:

  • je mentale kracht en zelfvertrouwen vergroten (je kunt meer dan je denkt)
  • je huid en haar verbeteren
  • je bloedcirculatie verbeteren
  • je weerstand sterken
  • helpen bij afvallen (stofwisseling versnelt door de aanmaak van bruin vet)
  • een bijna euforisch positief gevoel geven
  • je hormoonproductie verhogen
  • depressies verlichten
  • je energie-niveau de hele dag door verhogen
  • stress verminderen en draagbaarder maken
  • (chronische) pijn verminderen
  • je autonome zenuwstelsel versterken
  • je slaap verbeteren
  • je lijf helpen ontgiften

onzin?

Bakerpraatjes? Zeker niet. De wetenschap bevestigt de voordelen. Zoals dit onderzoek: “Blootstelling aan kou activeert het sympathische zenuwstelsel, verhoogt het niveau endorfinen in je bloed en bevordert adrenaline vrijlating in het brein. Bovendien stuurt het, door het hoge aantal kou-receptoren in de huid, een overweldigend aantal elektrische impulsen van de zenuwuiteinden naar het brein, wat een anti-deprimerend effect heeft.” — uit Adapted cold shower as a potential treatment for depression

waarom doet niet iedereen dit?

Voordat er warmwatersystemen werden uitgevonden in de 18e eeuw, waste (en douchte) iedereen zich met koud water. En de oermens sprong natuurlijk gewoon even in een rivier. Ons DNA is nog bijna gelijk aan dat van de oermens. Maar hun voeding, bewegingspatroon en leefomstandigheden waren fundamenteel anders dan vandaag de dag. Wij leven voornamelijk binnen, hebben altijd warmte en licht, een overvloed aan eten en drinken etc. We zijn verwend geraakt. We zijn uit ons bioritme en hebben bijna geen oerprikkels (honger, dorst, kou, warmte, cognitieve uitdaging) meer. Dit soort prikkels zijn bij lang aanhouden schadelijk. Maar wanneer je jezelf er kortdurend aan bloot stelt, hebben ze een gunstig effect op je gezondheid. Je reset je systeem, zodat het weer leert om zichzelf warm te houden, schaarser met voedsel en drinken om te gaan, creatieve oplossingen te zoeken etc. Door jezelf oerprikkels toe te dienen, versterk je je lichaam én je gezondheid.

hoe beginnen?

  • Bouw op in tijd en af in temperatuur: draai de kraan iedere dag een stukje kouder aan het einde van je warme douche en begin met een paar seconden. Totdat je na een week of 2 tot 3 met gemak een minuut of langer onder de koude straal staat. Probeer goed te letten op je lijf, kan het zich nog warm houden?
  • Adem rustig door: van de schrik ben je geneigd je adem in te houden. Dwing jezelf om rustig door te ademen. Dit helpt om snel je lijf te laten wennen en het met gemak vol te houden.
  • Begin met de straal over je voeten te laten lopen en werk zo naar boven. Je hoofd hoeft er niet beslist (meteen) onder, maar zelf vind ik dit heerlijk.
  • Vanwege de energie-kick raad ik je aan om alleen ’s ochtends koud (na) te douchen.
  • Gebruik de strippenkaart van De Leefstijl Academie voor tips en het bijhouden van je vorderingen.

voor wie (niet) geschikt?

Ouderen en mensen met hart- en vaatproblemen wordt afgeraden om koud na te douchen.

bronnen

timemanagement.nl/koud-douchen

https://www.deleefstijlacademie.nl/freezeland-coolchallenge/

Add A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.