liefde en dankbaarheid: dé sleutel naar gezonder en gelukkiger worden

pfff wat een rotdag: de negatieve spiraal  

Moe, gefrustreerd zak ik onderuit op de bank. Veel te druk heb ik me weer gemaakt. Geen tijd genomen om rustig te lunchen. En die afspraak met mijn baas ging ook niet naar mijn zin. Ik kreeg niet de waardering die ik zocht. En nodig heb. Ik pak mijn i-pad en ga doelloos scrollen. Ik weet niet eens wat ik lees. Mijn hand gaat als vanzelf naar de reep met melkchocolade naast me. Pffff maakt niet uit, de dag is nu toch al verpest. Ik kom in een negatieve spiraal terecht. Ik voel me slecht over mezelf en ben op dat moment ook niet de moeite waard om goed voor te zorgen. De volgende dag voel ik me schuldig over mijn lamlendige bankhangen en de reep chocola. Zie je wel, het lukt me nooit om gezonder te leven en af te vallen. Ik word onzekerder. Ongelukkiger. Ongezonder. 

van negatieve naar positieve spiraal: je ‘vat van zelfwaardering’ vullen

Natuurlijk wil je niet in een negatieve spiraal als deze belanden. Dan kan je uiteindelijk op de bodem van de put belanden. Uitgeput, ongelukkig, ziek. Niet in staat om keuzes te maken die goed voor je zijn. Om je gedrag te veranderen. Een methode die het tij keert, is die van het vullen van je zogenaamde ‘vat van zelfwaardering’. Dit vat moet voor een groot deel gevuld zijn, met dingen waar je goed in bent en waar je blij van wordt. Zodat je je overall goed voelt over jezelf en automatisch keuzes gaat maken die goed voor je zijn. Die ervoor zorgen dat je – figuurlijk gezien – groeit. In het resterende lege deel van het vat zitten dingen als angst, zelfkritiek, frustratie, onvrede enzovoort. Allemaal dingen die niet fijn aanvoelen, die je het liefst uit de weg gaat. Kern van het ‘vat van zelfwaardering’  is dat zelfwaardering – een positieve in plaats van een negatieve en veroordelende kijk op jezelf – cruciaal is voor het bereiken en behouden van gedragsverandering. De sleutel dus naar een gezonder en gelukkiger leven! Hoe meer er in je vat zit, hoe beter dit lukt.

hoe doe ik dat dan?

Jouw ‘vat van zelfwaardering’ vullen doe je door concrete, kleine, haalbare stapjes te zetten, die een klein beetje tevredenheid opleveren. Denk hierbij aan thuis (je planten verzorgen, gezonde dingen in je koelkast zetten, de was opvouwen en opbergen, koken én eten met aandacht, een kaartje aan iemand sturen) of op het werk (dat lastige telefoontje aan het begin van de dag doen in plaats van uitstellen, tussen de middag even de buitenlucht in).  Vervolgens houd je dagelijks het volgende schema bij:
– vandaag is het gelukt om …
– goede eigenschappen van mijzelf zijn:
– positieve feiten over mijzelf zijn:
– talenten en hobby’s van mij zijn:
– complimenten die anderen mij gegeven hebben zijn:

Binnen een paar weken zal het positieve gevoel over jezelf toenemen. En lukt het je om je stapjes groter te maken. En leer je jezelf aan om betere keuzes voor jezelf te maken, zodat ook jij gezonder en gelukkiger kan worden.

 

meer weten?

Meer lezen over meer zelfvertrouwen en houden van jezelf? Download dan mijn gratis e-book.

Bronnen:

  1. Stiegelis, H. (2016) Kompas voor een gezonde leefstijl
  2. Vrijland, N. (2014) Coachcenter  
  3. van Zessen, G. www.vat van zelfwaardering.nl
  4. de Kolle, F. https://psychologisch.nu/fraukje-kolle/zelfwaardering-de-optelsom-van-hoe-jij-naar-jezelf-kijkt/

Add A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.